Thursday, September 24, 2009

kisah cik itek dengan pak beruang

memperkenalkan, ini cik itek.. cik itek sangat suka berkebun.. pokok keladi, tulip, daisy, kekwa, tahi ayam, misai kucing, ghiangdot, semua cik itek tanam..kalo tiba musim bunga, memang best melawat cik itek..cam trip ke pesta bunga di Holland aja gayanya..

diakibatkan oleh sikap keramahan dan kemarahan cik itek, koleksi kawan2 cik itek pon banyak jugak. dan kisah kali ini tentang cik itek dan pak beruang.. pak beruang ni jenis yang pendiam..cik itek cakap seribu patah perkataan, yang dibalas pak beruang cuma setengah patah jek..' 'mulut banyak emas' katanya..tatkala cik itek tengah kembang lobang idung sebab dipuji kawan2 tentang keindahan bunga2 yang ditanamnya, pak beruang buat seposen jek..betapa lengainya hati pak beruang..kekadang di waktu lapang yang teramat2 sangat, cik itek terpikir 'pak beruang nih minat ape yek?pe yang ada dalam otak dia eh?misteri..misteri'. tetapi setelah buntu untuk mencari jawapannya, cik itek tertido..

tetapi kebuntuan itu tak bertahan lama..cuba kawan2 lihat gambar bawah ni.........

nampak tak? haaaa.... suatu hari, waktu cik itek tengah lenggang2 pulang petang, tetiba cik itek terperasan sesuatu yang ganjil..ada makhluk tengah tertonggek2 di dalam taman bunganya..pak beruang rupanya..dari gayanya cam tengah bersembang sorang2..haih..pelik sungguh.. pak beruang??bersembang sorang2?? memang amat pelik..cik itek pon menyapa pak beruang 'hoi pak beruang, nak jadik ricky martin ke?asek tertonggek je dari tadi..'. pak beruang yang tidak menyedari keberadaan cik itek menyekodengnya dari tadi amat terkezut..terus dicapainya sokkabar dan berpurak2 membacanya dengan kuat.. aksi kaver pak beruang yang ekstreme berjaya membuatkan cik itek senak seminggu..bijak sungguh pak beruang berlakon..pak beruang buat2 dek je kat cik itek..walopon hati meronta2 nak sakat pak beruang, tapi disebabkan malas nak tunggu jawapan sepatah dari pak beruang tu, so,cik itek pon blah je la..

tapi tanpa disangka, pisang berbuah kali kedua , dan ketiga, dan keempat.. kelibat pak beruang terus dapat diushar pada keesokkan harinya..dan sehari selepas itu..dan selepas itu..dan selepas itu..sungguh pelik perilakunya..pada hari ketujuh, cik itek nekad untuk menyekodeng lebeh dekat..cik itek nyuruk di celah2 bunga tulipnya, dan menunggu pak beruang datang.. apa yang disaksikan oleh cik itek amat mengejutkan.. pak beruang terbongkok2 menyelinap ke dalam kebun bunga cik itek, dan terus menuju ke kelompok bunga daisy cik itek.. sampai je ke destinasi, pak beruang duduk bersimpuh sambil tersenyum sipu..manis sekali..gayanya cam anak dara yang sedang dingorat encik arkitek berkereta bmw..(apakah significantnya semua itu,sila ungkai sendiri ya..) sungguh pelik..lalu tanpa segan silu, pak beruang berborak sakan dengan daisy itu..kekadang gaya cam pembaca berita, kekadang cam cik joyah kepo..siap dengan mulut muncung versi lazer lagik..cik itek maken bingung..sepanjang perkenalannya dengan pak beruang,tak pernah lagi nampak pak beruang cakap lebih dari lima patah perkataan dalam sehari..apakah yang terjadi pada pak beruang sebenarnya??cik itek pon kurang mengerti..apa yang patut cik itek buat?

keesokkan harinya, setelah penat bersengkang mata memikirkan jawapan yang sesuai, cik itek telah mencapai satu kata putus.. cik itek nak korek batas bunga daisy tu, letakkan dalam pasu besar, dan hadiahkan pada pak beruang.. tatkala pasu tu sampai ke tangan pak beruang, ati cik itek meletop2 cam mecun bola.. cik itek terkejut tengok gigi2 tajam pak beruang yang selama ni takde sape pon penah tengok..pak beruang tersenyum dengan amat lebar, sampe nampak sume gigi2 tu..ngeri..tapi suwit..hahha..buleh tak camtu?ngeri tapi sweet..pak beruang terus mengambil pasu tu dan berlalu pergi tanpa sepatah kata..

selepas dari proses penyerahan pasu tu, amat jarang dengar cite dari pak beruang..tapi, ada angin bertiup cakap pak beruang tengah heppi..agaknya pak beruang berchenta dengan daisy tu kot?hahhaha..pe pendapat korang?ps~~~cik itek mau sayap..sayap untuk terbang..kalo da berjaya jadi Cupid, dapat sayap tak?

No comments: