Tuesday, June 8, 2010

the fly


korang penah tengok tak cite THE FLY ?
filem di aku first time tengok kat tv waktu sekolah menengah dulu..
waktu mega movie..
dan aku check balik, filem ni antara top 100 horror movie ever filmed..


cita ni pasai sorang saintis yang dok kaji pasai molecular of human kot..
aku pon xberapa nak ingat sangat dah..
tapi yang sure, sekali tu, dia try masuk dalam mesin invention dia, dan secara xsengaja, ada sekor lalat folo dia masuk sekali dalam tu..
mula2 dia ingat tak jadi papa la..
tapi xlama pas tu, kulit dia mula dok tertanggal..
dan last sekali, dia jadi cam dalam gambar kedua tu..


tapi walopon dia dah bentuk lalat, hati dia still manusia..
tp bila muka dah buruk, semua orang ingat dia raksasa n try untuk bunuh dia..
sian dia..



dan dengan kompem, aku dah melalut jauh..


sebenarnya baru2 ni aku terjumpa satu artikel kat science magazine apa tah..
tak ingat tapi aku sempat snap gambar artikel tu..
the words aren't so clear, so, aku salin je..
spesel untuk korang baca..




CHEMICAL LOVE
By Nicholas Gompel and Benjamin Prudhomme


Successful mating is all about making the right choices. But, as we all know, this is not an easy undertaking. Before engaging in courtship, a male need to make sure that a potential mate is actually female, that she is of the same species, and is sexually mature and receptive. Meanwhile, in addition to checking species and gender, a female needs to assess her suitor’s qualities before she accepts him as a mate. Therefore, although males often make the first move by deciding whom to court, female have the last word in deciding with whom they will mate. The primary signals that animals use to guide their decisions are sensory inputs, but it is largely unclear how such signals translate into stereotyped behavioural decisions. 




ps~ the basic rule lalat ni sama ja ngan manusia.. tak lari jauh pon.. cuma manusia kekadang set 'her suitor's qualities' a bit too high.. but then, kalo kita xset dengan tinggi, sapa lagi nak tolong set untuk kita? ye idak? oleh itu, hati aku tetap dengan BMW.. heheh

7 comments:

nad capulet said...

"...cuma manusia kekadang set 'her suitor's qualities' a bit too high.. but then, kalo kita xset dengan tinggi, sapa lagi nak tolong set untuk kita? ye idak? oleh itu, hati aku tetap dengan BMW."


Hahaha
Love the BMW part
Senang cita. Tak yah pikiaq banyak
Whatever it is,
Kita hanya mampu merancang
tapi Tuhan yang tentukan
Selalunya, apa yang kita nak , yang tu kita payah nak dapat kan?
=)

alif zai mim ra said...

citer the fly tu best la. klasik~~ :P

lalat pun tau memilih ek. zaman sekarang, rata-rata orang xmemilih sgt. asal ok je, layan. laki ka, perempuan ka, sama jantina ka, spesis lain ka.. macam-macam.

apapun, yang penting, agama no. 1. hee~~

~~DucKneSs~~ said...

~naddu

hahah..jangan ah kata gutu..aku nak BMW betoi2 weh..harap2 xpayah untuk dapat..biaq senang ja keta tu masuk dlm parking umah aku.. :)


~azmir

klasik kan? hahha.. wktu tengok dulu, rasa sedih kat orang tu..sian wife dia..

tp tu la..dulu memang xpk sgt pon psl kriteria yg perlu ada..tp bila dah besau nih, list dah start pjg..semua bab ada..

Cik Benang said...

Setuju ngan Duckness. Kdg2 pelik bila tengok minah2 kapel ngan mat2 rempit. Either the quality by default is set too low or the love is too high.

~~DucKneSs~~ said...

hahhaha..aiyyak..terasa..but its in the past..skang stended aku dah naek..BMW weh..hahhaha..

lil!es said...

oit..aku tgk gak citer nie..
kalu x silap, pastu dia nk wat minah y dia ske jd cam dia kann..yeake..hehe

memilih boleehhh...
tp overrrr memilih tak bulehhh...hehe

~~DucKneSs~~ said...

hahhaha..ye ke?aku dah xigt sgt la weh..hahahha