Tuesday, February 8, 2011

let us be flockmaster



baru2 ni dengar satu ceramah..
pasai cara2 untuk bergaul dengan orang ramai..
(sila note aku x angkat kening bila sebut perkataan bergaul..so, jgn think -ve k)


kalau ikutnya..
kita harus layan seseorang tu kena dengan cara..
bukan semua kita layan dengan cara yang sama..
xmau jadi hipokrit konon..
to hell with that..


dulu..
aku pikir aku harus layan orang tu sama cam aku nak orang layan aku..
tapi, in the end,
aku akan sakit hati..
sebab kekadang orang tu layan aku dgn teruk..
tapi aku xleh nak balas balik keterukan dia..

petuanya:
sepatutnya, kita layan orang tu sama cam dia layan kita..
kita sepatutnya layan dia sama cam keperibadian dia..


kalo orang tu angkuh, kita kena layan angkuh..
kalo orang tu alim, kita kena sopan..
kalo orang tu loqlaq, kita pon buleh loqlaq..



itu bukan hipokrit namanya..
itu bertindak ikut kesesuaian..
Rasulullah s.a.w. pon amalkan camtu..


i've tried that tips recently..
dan aku dapati ia amat berkesan..
sebab aku dah cakap kasar dengan orang yang berkasar dengan aku..
dan dia pon dah kurang bercakap dengan aku..


dan aku perli2 balik orang yang suka perli2 aku..
walopon perlian dia xberhenti..
tapi hati aku lebih lega bila apa yang aku tak suka, aku dapat luahkan balik dengan perlian pada dia..


dan akhirnya, 
aku jugak yang gembira..
itu yang penting kan?

8 comments:

daisy.allie said...

i hv been practicing that for as long as i hv lived. worked as a charm..

cme kan kdg2 org tu asalnya baek, kite layan baek... tp lama2 org tu naek tocang.. time tu kite cam.. "nak lyn baek ke tocang gak"... and i alwys chose to layan baek.. tehn geram sendri.. pastu bile kite start tocang, org tu buat rasta plak.. ahahhaha...

last2 kite walk away.. and kite gumbira :)

ZaliHazali said...

perli memerli.
yela susah nak puaskan hati semua orang kan, haih.

~~DucKneSs~~ said...

daisy
waa..dh lama tau ke?hurmm..need to practice it properly la..so that we wont have problems in relationship..hahah

~~DucKneSs~~ said...

mejisyen
bukan stakat perli memerli..lebih dr tu pon buleh, kalo derang wat lebih2 la..heheh..prinsip fair n square dipakai dgn amat efisyen di sini,,

Cik Benang said...

Wow, that is interesting petua. Definitely practicing it!
TQ Duckness.

Ko slalu kekwat ngan aku kan?
Siap ko, aku kekwat ngan ko plak.

~~DucKneSs~~ said...

hahha..mana de aku wat kekwat..

aku wat kek batik je la..

*tutup2 muka..

Un Phat Lee said...

gua setuju dengan lu...bergaul mengikut characteristics seseorang

~~DucKneSs~~ said...

\m/(^___^)